Skip to content Skip to footer

Historie

Carbage Run är för närvarande Europas största gaturally. Men hur uppstod det egentligen? Och vad har hänt under de senaste åren?

Vi kunde göra en fin historia av det, men konceptet bakom Carbage Run är helt enkelt “lånat”. Det baseras på de mycket populära “Banger Rallys” i England, som har funnits sedan 2002. Carbage Run har tagit detta koncept och gett det sin egen twist.

År 2009 hölls den första Carbage Run, och det var då det första skrotrallyt i Holland. Även om Carbage Run har sitt ursprung i Holland, har dess popularitet nu spridit sig över en stor del av Europa. Carbage Runs organiseras i olika länder, och nästan överallt i Europa behöver man nästan inte förklara vad Carbage Run är. Under tiden har Carbage Run i Holland självt blivit kopierat många gånger, men aldrig matchat: det är fortfarande (vid långt) den största och vildaste Road Trip i världen.

  • Den 13 juli 2009 startade den allra första Carbage Run från Wilhelminaplein i Hardenberg. 64 bilar deltog i starten med deltagare från hela landet. Vid starten i Hardenberg var det ett stort uppbåd av media på plats. På kvällen sändes starten på både RTL4 och SBS6, och dagen efter publicerades bilder i alla landets dagstidningar. Bland deltagarna fanns ett team från veckotidningen Panorama, som publicerade en artikel på hela 7 sidor. Den första upplagan av Carbage Run var inte bara en verklighet, Carbage Run blev också genast känt över hela landet! Rutten 2009 gick från Hardenberg till Prag, Siófok, Venedig, Pisa och Monaco.

  • Efter all medieuppmärksamheten och de många entusiastiska reaktionerna kunde det naturligtvis inte stanna vid bara en upplaga av Carbage Run. En ny rutt tänktes ut: Hardenberg, Berlin, Wroclaw, Bratislava, Villach, Bardolino. Anmälan öppnades, och den 19 juli 2010 startade hela 200 bilar! Även detta år fanns det återigen massor av medieuppmärksamhet, vilket gjorde Carbage Run ännu mer känt, och efterfrågan på en nästa upplaga blev ännu större. Nå, då kör vi igen då!

  • Beslutet att låta 2011 års upplaga av Carbage Run ta en helt annan riktning, nämligen mot det höga norr, var nyskapande. Rutten gick från Hardenberg till Köpenhamn, Vänersborg, Lillehammer, Bergen och Oslo. Maxantalet deltagare sattes till 250 bilar, och anmälan fylldes snabbt upp. Starten på den tredje upplagan av Carbage Run var planerad till den 25 juli 2011. Fredagen den 22 juli drabbades tragedin när Anders Breivik begick de ökända grymheterna på ön Utøya och i staden Oslo – staden där Carbage Run skulle avsluta en vecka senare. Vad gör man då? I samråd med den nederländska ambassaden i Oslo beslutades det att starta som planerat, men i ändrad form. Alla bilar försågs med texter med kondoleanser på norska. Dessutom togs alla föremål och uttalanden som hade med våld, vapen etc. att göra bort från alla bilar vid starten. Trots den sorgliga stämningen i Norge och det intryck som turen förbi ön Utøya gjorde på deltagarna, kunde man tala om en vacker upplaga. När en lufttank på taket av en av de deltagande bilarna misstogs för en bomb i ett parkeringsgarage i Oslo helgen efter rallyt, evakuerades det aktuella parkeringsgaraget och hela gatan. Alla de nederländska medierna kastade sig över historien, och återigen kom Carbage Run i riksnyheterna.

    2011 upplevde Carbage Run för första gången en väntelista. En mycket lång väntelista, till och med. Eftersom efterfrågan översteg utbudet, beslutades det att organisera en extra upplaga, men en mer utmanande sådan, genom snön! Vinterupplagan lanserades, och det visade sig vara en stor framgång.

    Inte nog med att en extra upplaga lanserades, det beslutades också att väsentligt utöka sommarupplagan, från 250 till 500 bilar. Det beslutades också att skapa en riktig Carbage Run Camping på alla slutdestinationer längs rutten.

    I september 2011 öppnades anmälan till sommarupplagan 2012. Något senare var hela 500 bilar med totalt 1 500 deltagare anmälda, och det uppstod till och med den här gången också en väntelista. Vid den tidpunkten blev Carbage Run plötsligt Europas största gaturally!

  • Den 13 februari startade den första Vinterupplagan av Carbage Run. Starten gick från Evenementenhal i Hardenberg till Freiburg, Davos, Sölden, Cortina d’Ampezzo och Kirchberg in Tirol. Äkta snöväder på vägen och det frekventa användandet av snökedjor gjorde den första Vinterupplagan till en stor framgång och därmed värd att upprepas. Bakom kulisserna hade organisationen av Carbage Run under tiden växt från en hobby till ett eventföretag, och denna tillväxt var långt ifrån över.

    Måndagen den 9 juli startade 500 bilar från Hardenberg mot Dresden, Krakow, Budapest, Rijeka och Salzburg. Och Carbage Run Camping blev verklighet. Inte mindre än 1 200 deltagare utnyttjade detta under loppet. I september öppnades anmälan till sommarupplagan av 2013, och inom 24 timmar var den full. Maximum sattes en gång för alla till 500 bilar. Men eftersom väntelistan också blev större, kom en ny upplaga: Carbage Run på moped! I november 2012 öppnades anmälan till Mopedupplagan.

  • Den 28 januari startade den andra Vinterupplagan av Carbage Run. Rutten gick från Hardenberg till Ulm, St. Anton am Arlberg, Zell am See, Ljubljana och Kirchberg in Tirol. Precis som fyra år tidigare var männen från veckotidningen Panorama med även denna gång. Resultatet blev en spektakulär artikel på 6 sidor i Nederländernas största herrtidning. Trots betydligt mindre snö än året innan, var bilderna i artikeln ändå spektakulära att se.

    Den 8 juli 2013 startade Sommarupplagan av Carbage Run, som gick från Hardenberg via Mengen, Turin, Camargue och Andorra till Barcelona. Även denna gång med 500 bilar och naturligtvis återigen Carbage Run Camping!

    Och sedan den 26 augusti 2013 startade den första Mopedupplagan av Carbage Run. På 5 dagar på en moped till max 500 euro till Prag. Det visade sig vara en tuff, men fantastisk resa! Även detta visade sig vara en framgång, och därför beslutades det att låta Mopedupplagan växa från 160 till 300 mopeder år 2014, men den här gången startar upplagan i Hoek van Holland med Edinburgh, Skottland, som slutmål.

    I augusti öppnades anmälan till sommarupplagan av 2014. Här slogs alla rekord: inom 33 minuter var anmälan helt fulltecknad!

  • Både Vinterupplagan till Kirchberg och Sommarupplagan genom Ukraina var en dundrande framgång. Därefter sattes två nya rekord: anmälan till Vinter Edition 2015 blev utsåld på bara 20 minuter. Sommar Edition 2015 överträffade detta genom att bli fullbokad på bara 1 minut!

    På våren skapades ett nytt företag i Danmark, den danska versionen av Carbage Run, speciellt inriktat på den danska marknaden. Denna upplaga kommer att köras för första gången 2015.

  • Den fjärde Vinterupplagan kördes i februari, och den här gången gick turen inte till Österrike, utan för första gången till Skandinavien. Starten på Vinterupplagan 2015 hade också en ny startplats: i det Drentska Emmen var stadion platsen där äventyret började. På grund av det stora antalet deltagare och den snabbt utsålda anmälan beslutades det att i fortsättningen skulle anmälan ske genom lottdragning. Vinterupplagan 2016 är den första upplagan där anmälan sker på grundval av lottdragning. Från den 6 till den 10 juli ägde den 7:e sommarupplagan av Carbage Run rum. Från Gorinchem startade 550 bilar med totalt över 1 700 deltagare till England. För första gången i historien gjordes en överfart med färja. Hela 5 skepp användes för detta ändamål. Rutten gick sedan genom England, Wales och Skottland med mål efter fem dagar i Aberdeen. År 2015 togs också steg för att sprida Carbage Run utomlands. Danmark var först ut. Under den sista veckan i juli arrangerades en Carbage Run speciellt för danskar. Den första danska upplagan gav sig iväg med 100 bilar och blev en stor framgång. Så även danskarna kommer att kunna delta i detta skrotrally i många år framöver. I slutet av augusti kördes den tredje moppeupplagan. Från FC Emmen Stadion i två dagar till Kiel. Därefter med färjan till svenska Göteborg och sedan i tre dagar till slutmålet Oslo. I september öppnas anmälan till Sommarupplagan 2016 till Bosnien/Kroatien. Även här är lottdragning nödvändig. På grund av det enorma intresset önskar Carbage Runs organisation att göra det så rättvist som möjligt för alla och ge alla löpare en lika chans att delta.

  • Under 2016 kördes tre holländska upplagor av Carbage Run:

    Vinterupplagan 2016 (Gorinchem, Basel, Turin, Avignon, Toulouse, Andorra). Här deltog 300 bilar med totalt över 800 löpare. Sommarupplagan 2016 (Gorinchem, Lahr/Schwarzwald, Bolzano, Ljubljana, Banja Luka, Istrien). Det var första gången som Carbage Run gick genom Bosnien. 550 bilar deltog i denna upplaga. Mopedupplagan 2016 (Venray, Malmedy, Veckring, Vogeserna, Jura, Lyon). 300 mopeder körde 2016 från Venray till Frankrike. Den andra skandinaviska upplagan av Carbage Run hölls också 2016, och för första gången ägde en tysk Carbage Run rum. Den startade från Dresden med inte mindre än 250 bilar och omkring 700 deltagare.

  • 2017 var ett speciellt år där alla upplagor av Carbage Run startade utanför Holland.

    Vinterupplagan 2017 gick för andra gången till Skandinavien. För att se så mycket snö som möjligt och hoppa över den första tråkiga motorvägsdagen, ägde starten rum i Köpenhamn. Sedan gick rutten förbi Oslo, Bergen, Hamar, Sundsvall och slutade i Stockholm. Även denna gång deltog 300 fordon.

    Sommarupplagan 2017 lade till tre nya länder till Carbage Runs repertoar på en gång. Detta var den första roadtrippen till de baltiska staterna: Estland, Lettland och Litauen. De 550 deltagande bilarna startade från det tyska Meppen, där Hennie van der Most avfyrade startskottet för den 9:e sommarupplagan av Carbage Run.

    Säsongen avslutades med en Mopedupplaga, där inte mindre än 400 Carbage runners deltog detta år. Starten var i det tyska Kassel, och efter en vacker resa genom Tyskland och Tjeckien slutade deltagarna i Slovakien, närmare bestämt Bratislava.

  • År 2018 så den 10:e Sommarutgåvan av Carbage Run arrangeras. Och naturligtvis måste det firas!

    Till följd av denna milstolpe arrangerades en speciell utgåva år 2018. En utgåva där anmälan för en gångs skull inte skedde genom lotteri. Alla kunde anmäla sig. Och vi märkte av det! Inom 48 timmar stängdes anmälan eftersom det maximala antalet på 1 000 bilar hade nåtts. Således är Carbage Run nu världens största gaterrally.

  • 2019 var året då både sommar- och vinterutgåvorna gick till Skandinavien. Det blev också året då vi så antalet besvikelser öka. Det maximala antalet deltagare för Sommarutgåvan minskade från 1 000 bilar för jubileumsutgåvan 2018 tillbaka till 500 team. Antalet anmälningar till lotteriet ökade dock. Detta fick organisationen att besluta sig för att ändra kurs. Lotteriet avskaffades, och nästa säsong kommer det att arrangeras hela 2 vinterutgåvor och 2 sommarutgåvor.

  • I januari och februari hölls en vinterutgåva, en till Alperna och en genom Skandinavien. Sedan slog coronaviruset till och resten av året kördes tyvärr inga fler Carbage Runs. Coronapandemin var en svår period för Carbage Run, och alla utgåvor fram till och med augusti 2021 antingen ställdes in eller flyttades till senare datum.

  • Knallertudgåvan var den enda utgåvan som hölls år 2021. Med 350 mopeder körde de från Maastricht till Marseille på 5 dagar genom Nederländerna, Belgien, Luxemburg och Frankrike.

  • Året då nästan allt återigen var tillåtet: Hela 2 vinterutgåvor, 2 sommarutgåvor och en mopedutgåva genomfördes. På grund av fortfarande gällande coronarestriktioner flyttades en av vinterutgåvorna till Sverige; landet där allt fortfarande var tillåtet och möjligt. Den andra vinterutgåvan nådde till och med Polcirkeln.

    Under vecka 27 (starten av juli) skulle sommarutgåvan ha gått till Ukraina. Men på grund av kriget i landet döptes denna utgåva om till "Östeuropa-utgåvan". Ukraina ersattes med Ungern, och resten av roadtrippen genom Slovakien, Ungern och Polen förblev densamma. I slutet av augusti gick den andra sommarutgåvan genom Österrike, Slovenien, Kroatien, Bosnien och Montenegro. Säsongen avslutades med mopedutgåvan genom Tjeckien, Polen och Slovakien.

  • För första gången gick Vinterutgåvan i år mot öst: genom det tjeckiska Krkonoše (Reuzengebergte) och de Høje Tatra i Slovakiet. Start och mål i Tyskland och under vägen också en vacker rutt genom Polen. Det fanns massor av snö den här säsongen, vilket naturligtvis inte heller var annorlunda i Norge, där den andra vinterutgåvan ägde rum. På sommaren besökte vi två länder där Carbage Run aldrig tidigare hade varit: en sommarutgåva till Rumänien i juli och en sommarutgåva till Portugal i augusti. I september hölls den tionde Knallertudgåvan: genom Benelux, Tyskland och Frankrike.

Carbage run © 2024.